2. veebruar
siin ta siis
nüüd on. esimene katse: millega ma siis tegelen pühavaimu saalis.
tegevkunstnikuna. mmm. püüan sõnastada algideed võimalikult täpselt
(ja kus on kontseptsioon? no vara veel. tulin ju eksperimenteerima ka
selles mõttes, et ei ole kolm kuud varem tööd teinud, et saaks
veebruaris kiirelt uue etenduse vormistada), niisiis nagu seletaksin oma vanaemale (Brian Eno ja Peter Schmidt’i oblique
strategies soovitusel)
suunav
küsimus: milline kunst mulle korda läheb: see mis võib isegi ärritada, kõigutab, võib-olla
isegi vapustab, liigutab ja paneb mõtlema. on olnud juhus, et isegi aastat
hiljem jõuab alles kohale kunstiteosest arusaamine või see nn elamus.
- väidetavalt
on normaalsele persoonile olemuslik läheduse ja teineteise mõistmise vajadus ja
koostööoskus liigikaaslastega tagab tavaliselt samaliigiliste isendite puhul paremad
ellujäämise võimalused. küsimus omatte,
kui normaalne suudab üks inimene kogu aeg olla…
- loen sellest
soovituslikuna näivast väitest välja, et tegevkunstnikuna ellujäämiseks parim
tee oleks koostöö. kellega siis? ilmselt üks koostööpartner on publik, sest tema kohalolu teeb etenduse.
minu vanaema jääks vist sellise selgituse peale siiski
endiselt veidi nõutuks.
proovin
teisiti. teine katse selgitada, millega ma siis tegelen:
meeldetuletusdks
iseendale: valik pole kunagi vaba ja ääratult lai…
kui teemad märksõnadena ritta panna siis: reaalsus. illusioonid. publik. etendaja. teadvuse & alateadvuse
tingimused. kokkupuutekohad. mänguline. keskkond. kommunikatsioon. ajuuringud. unenäod.
raamat stuudionurgas on ajauuringutest; rita carter "mapping the mind"*... sellest lähemalt järgmises
postituses.
*raamat
“mapping the mind” on populaarteaduslik bestseller (juba näen kritiseerijaid
reas, kes seavad kahtluse alla toetumise populaarteaduslikule materjalile, jaaa
las ta praegu jääda, see kriitikute rivi. seisma, ma kuulan, kui just on vaja
kuulata, neid hiljem…), kus autor neuroloog rita carter pakub välja suhteliselt
provokatiivseid selgitusi lähtudes viimastest ajuuuringutest. ajuuringute faktilises materjalis on minu jaoks midagi vabastavat.
ja kuna ma
juba olen sättinud end unenägemise lainele, siis olen näinud aasta algusest
saadik kohusetundlikult pea iga päev und. esimene vastuolu; et
kohusetundlikult, samas, tegu on lihtsa tähelepanu suunamise ülesandega ja mälu
harjutamisega.
päev ennem
residentuuri nägin järgmist unenägu (katkend, mis on meeles):
(jälle) on palju
inimesi. ruum: kohaliku kumu keskse koridori ja berliini haus der kulturen der
welt ristand (berliini nn kultuurimaja nimetatakse tema arhitektuuriliselt
erilise katuselahenduse tõttu "pregnant oyster"). eemal toimub mingi
etteaste – kaks läbipaistvat suurt paberist lampide moodi toru, kus sees
hõljuvad inimesed trajektooril üles alla, vahepeal kulgedes koos helendava
toruga ruumis edasi - (visuaalina meenutab midagi kontrollitud plahvatuse
laadset), hetk hiljem pakutakse elupaketti. pakett ise on mingi lahuseline
õlitaoline ollus katseklaasis - lillades, hallides, tumesinistes ja mustades
värvides vedelad, õlitihedusega ümarad moodustised. mõtlesin unes, vaadates
paketti vastu valgust, et värvid on iseenesest täisa meeldivad, kuigi ei paista
läbi... edasi ei mäleta.
(unenägude
kirjeldustel on hektel lihtsalt illustreeriv roll)
mida siis
nende unenägudega peale hakata. seda ma hetkel veel ei oska öelda. pigem on
need ikkagi mulle endale abimaterjaliks mõtete konktetiseerimise juures.
seoseid: uni
ja unistus - häälikuliselt sarnased (paronüümid). uni on püha.
taaskord
puudutab lahenduse otsimine dilemmat vormi ja sisu küsimustes. sellistele unenägude baasil
kokkukirjutatud stsenaariumitele oleks ilmselt toimivam väljund hoopis film või
video, mitte elav, vahetu etenduslik või performatiivne vorm. ilmselt ei olegi
vaja neid une+nägusid kohe lavastama hakata. visuaalses osas on muidugi
unenägude ruumi -ja valguskujundus inspireeriv. teinekord võiks isegi unedest
üks-ühele maha viksida. võimalik, et toetun valguslahendustes ja
ruumikujunduses unenägude atmosfäärile... visuaalidega tundub olevat ikka ja
jälle kaks põhilist võimalust: need kas illustreerivad teemat või siis pakuvad
kujundlikku laiendust. abstraktne või konkreetne. mmmhm. ei tahaks sellega
leppida, et ainult vastandid on võimalikud. võimalusi on rohkem.
ja siin ma nüüd olen. teine päev
residentuuris. pühavaimu saal. seinad ongi ümberringi mustad, terasmetsas ehk
seal kus tavaliselt rahvas ootab enne etendust saalmiminekut on seinad värseklt
tumehalliks värvitud ja kui seda halli hästi pinevalt vaadata on seinad ka
veidi lillakat tooni.
tänasest
hakkan taas mälu treenima - nn töötavat mälu.
kuna unenägemise lainele...siis,
kunagi psühhoanalüüsi loengusarjas osaledes, kui pidime analüüsima praktika mõttes üht enda unenägu. siis ei näinud ma nagu kiuste mitte kui midagi või ma vähemalt ei mäletanud ühtegi ning valisin analüüsimiseks ühe ammu nähtud unenäo, mis oli parasjagu sümboleid täis…unenägu ise ilmnes ajal, mil resideerusin berliinis ja osalesin wilhelm groener’i nimelise trupi produktsioonis, kus peamiseks töövahendiks olid grafoprojektorid ning unenäos olid põhitegelasteks kaks väliselt surnud rotti - üks vaatas mulle otsa pea kaenlas ja teine lebas niisama surnu moodi maas - kes osutusid lõpus siiski elusateks ja vudisid minema. mida iganes sümboliseerib rott mütoloogias, astroloogias või rottmees freud’i teooriates ma seda infot siinkohal ei arvestaks. pigem tundub mulle rott olevat selles unenäos kõigesööja sümbol. kes üritab pidevalt kohaneda ja kuidagi oludest välja vingerdada.
kunagi psühhoanalüüsi loengusarjas osaledes, kui pidime analüüsima praktika mõttes üht enda unenägu. siis ei näinud ma nagu kiuste mitte kui midagi või ma vähemalt ei mäletanud ühtegi ning valisin analüüsimiseks ühe ammu nähtud unenäo, mis oli parasjagu sümboleid täis…unenägu ise ilmnes ajal, mil resideerusin berliinis ja osalesin wilhelm groener’i nimelise trupi produktsioonis, kus peamiseks töövahendiks olid grafoprojektorid ning unenäos olid põhitegelasteks kaks väliselt surnud rotti - üks vaatas mulle otsa pea kaenlas ja teine lebas niisama surnu moodi maas - kes osutusid lõpus siiski elusateks ja vudisid minema. mida iganes sümboliseerib rott mütoloogias, astroloogias või rottmees freud’i teooriates ma seda infot siinkohal ei arvestaks. pigem tundub mulle rott olevat selles unenäos kõigesööja sümbol. kes üritab pidevalt kohaneda ja kuidagi oludest välja vingerdada.
No comments:
Post a Comment